1 października, niedziela, godz. 11:00

Sztuka projektowania kostiumów filmowych

Wykład dr Małgorzaty Możdżyńskiej-Nawotki

Małgorzata Możdżyńska-Nawotka, kuratorka wystawy „Moda i kino. Kostiumy filmowe z kolekcji CeTA w Pawilonie Czterech Kopuł” i autorka katalogu do niej, opowie o pracach najlepszych polskich projektantów pracujących przy filmach wyprodukowanych we wrocławskiej Wytwórni Filmów Fabularnych: Lidii i Jerzego Skarżyńskich, Janiny Koźmińskiej, Barbary Ptak, Magdaleny Tesławskiej i Alicji Wasilewskiej.

wstęp wolny

 

6 października, piątek, godz. 17:00

W piątek o piątej

Oprowadzanie po wystawie czasowej „Moda i kino. Kostiumy filmowe z kolekcji CeTA w Pawilonie Czterech Kopuł” połączone ze zwiedzaniem Centrum Technologii Audiowizualnych

Wstęp z biletem na wystawę czasową

 

8 października, niedziela, godz. 11:00

„To nie jest fajka”. W świecie surrealistów

Wykład Iwony Gołaj

Uniwersum stworzone przez surrealistów przypominało „świat na opak”, rządzony przez podświadomość i pragnienia. Świat, w którym odrzucono racjonalne zasady i granice zakazów. Poznając twórczość Maxa Ernsta, Paula Klee, Joana Miró czy René Magritte’a słuchacze przekonają się, że sztuka może, a nawet powinna być arbitralna, nielogiczna, irracjonalna, oniryczna, ludyczna i absurdalna.

Wstęp z biletem za 5 zł

 

13 października, piątek, godz. 17:00

W piątek o piątejoprowadzanie po wystawie stałej

Trzy kolory: czarny

Czerń teoretycznie nie jest kolorem, lecz jego brakiem. Wiązana z mrokiem, cierpieniem, śmiercią i wojną stanie się punktem wyjścia dla oprowadzania poświęconego artystom, dla których trudne doświadczenia stały się motywem przewodnim w twórczości.

Wstęp z biletem na wystawę stałą

 

14 października, sobota, godz. 11:00–15:00

Poszukiwanie zagubionego kapelusza

Warsztaty animacji filmowej dla dzieci w wieku 8–12 lat

Po obejrzeniu wystawy „Moda i kino. Kostiumy filmowe z kolekcji CeTA w Pawilonie Czterech Kopuł” uczestnicy zajęć przejdą do studia filmowego w Centrum Technologii Audiowizualnych. Tam pod okiem specjalisty stworzą krótką formę filmową technikami klasycznej animacji.

Prowadzenie: Adrian Jackowski – grafik, projektant pokazów multimedialnych i interaktywnych

Wstęp z biletem za 3 zł, obowiązują zapisy (tel. 71 /7127181 – w godz. 9:00-15:00 – lub e-mail: edukacja.pawilon@mnwr.art.pl)

14 października, sobota, godz. 16:00

„Zepchnięty w pejzaż”. O twórczości Leona Tarasewicza

Wykład Barbary Andruszkiewicz

Wykład przybliży sylwetkę i twórczość Leona Tarasewicza (ur. 1957), absolwenta warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, ucznia Tadeusza Dominika. Jego oryginalne dzieła – pejzaże przypominające raczej kompozycje abstrakcyjne oraz niekonwencjonalne instalacje przestrzenne – wciąż na nowo próbują definiować malarstwo.

Wstęp wolny

 

15 października, niedziela, godz. 16:00

Kostium filmowy – czym jest inspirowany? Jak się go projektuje?

Wykład Marii Duffek

Maria Duffek, która w Centrum Technologii Audiowizualnych kieruje zespołem realizującym pionierski program renowacji kostiumów filmowych, opowie o swych zawodowych doświadczeniach oraz o tym, w jaki sposób fragmenty didaskaliów scenariuszowych stają się inspiracją dla kostiumografa. 

Wstęp wolny

 

20 października, piątek, godz. 17:00

W piątek o piątej

Oprowadzanie po wystawie czasowej „Moda i kino. Kostiumy filmowe z kolekcji CeTA w Pawilonie Czterech Kopuł” połączone z wizytą w Centrum Technologii Audiowizualnych

Wstęp z biletem na wystawę czasową

 

21 października, sobota, godz. 16:00

Is There No Art after Auschwitz?

A lecture by Małgorzata Santarek

“To write poetry after Auschwitz is barbaric” said Theodor Adorno and indeed, creating art in context of tragic history is extremely difficult. We can’t forget about Holocaust and should talk about it, but yet – how can we do this? The memory of war and Holocaust crime was vivid in the art of the artists who witnessed it. However, it also survived in the memory of the following generations. Extremely suggestive and expressive paintings of Waldemar Cwenarski (1926–1953), early figurative sculptures of Alina Szapocznikow (1926–1973), Józef Szajna’s (1922–2008) environments, paintings of Andrzej Wróblewski (1927–1957) and Marek Oberländer (1922–1978) – all these works reveal the drama of human existence. The echoes of war return in Polish art to this day, for example in works of Mirosław Bałka and Krzysztof M. Bednarski.

Wstęp wolny/free admission

 

22 października, niedziela, godz. 11:00

Strojny warsztat

Warsztaty dla dzieci w wieku 3–5 lat

Moda to prężny przemysł, którego jednym z głównych zadań jest projektowanie. Przed uczestnikami zostanie postawione zadanie wykreowania poszczególnych części ubioru dla jednej ze znanych postaci polskiego filmu. Inspiracją dla działań stanie się odczytana wcześniej opowiastka.

Prowadzenie: Monika Krysztofińska

Wstęp z biletem za 3 zł, obowiązują zapisy (tel. 71 /7127181 – w godz. 9:00-15:00 – lub e-mail: edukacja.pawilon@mnwr.art.pl)

 

27 października, piątek, godz. 17:00

W piątek o piątejoprowadzanie po wystawie stałej

Trzy kolory: czerwony

Czerwień, najintensywniejsza z barw, to symbol rewolucji i walki. Podczas spotkania uczestnicy powrócą między innymi do czasów, w których życie artystyczne i formy ekspresji regulowano odgórnie. Przedmiotem piątkowej refleksji będzie zatem sztuka socrealizmu, krytyczne wobec systemu politycznego postawy twórców oraz późniejsze rodzaje buntów artystycznych.

Wstęp z biletem na wystawę stałą

 

28 października, sobota, godz. 16:00

Museum of Modern Art w Nowym Jorku

Wykład Alicji Abramowicz

Za sprawą trzech kobiet w listopadzie 1929 roku swą działalność rozpoczęło nowojorskie Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Istnieje ono do dziś i na muzealnej mapie świata zajmuje jedno z czołowych miejsc. Podczas wykładu będzie można posłuchać o historii tej instytucji i o jej zbiorach. 

Wstęp wolny